Sunday 19 April 2015

6 Sajian Paling Kejam Di Dunia!!!

6 Sajian Paling Kejam Di Dunia!

Di seluruh dunia, terdapat bermacam-macam jenis sajian istimewa yang selalu membuatkan kita terliur apabila melihatnya. Tetapi tahukah anda disebalik pelbagai hidangan yang enak terdapat juga beberapa jenis hidangan yang disediakan menggunakan teknik yang sangat sadis dan kejam!


Berikut merupakan beberapa jenis masakan dari seluruh pelusuk dunia yang boleh dianggap tidak berperikemanusiaan.

Ikizukuri
Jepun

Ikizukuri

Ikizukuri bermaksud menu yang disajikan dalam keadaan hidangan masih hidup. Untuk menyediakan sajian ini, tukang masak profesional akan menyiang ikan segar. Sisiknya dibuang, perutnya dikelar, insangnya dikeluarkan dan badan ikan tersebut disiat ketika ia masih lagi bernyawa.

Kemudian, ikan itu akan digaul dengan rempah ratus terpilih sebelum ia dicelup ke dalam minyak panas yang sudah tersedia. Chef yang menyediakan sajian ini mestilah seorang profesional dan mempunyai kemahiran tinggi bagi memastikan ikan itu terus hidup walaupun telah dimasak.

Selepas itu, ia akan dihidangkan kepada pelanggan dalam keadaan ikan tersebut masih tercungap-cungap dan meliuk-liuk di dalam pinggan. Hidangan ini merupakan sajian eksklusif dan rata-rata pelanggan yang menikmatinya mengatakan menu tersebut sangat istimewa dan benar-benar segar.

Ortolan
Perancis

Ortolan

Ortolan adalah sejenis spesis burung yang saiznya dianggarkan lebih kurang enam inci dengan berat sekitar dua auns. Burung ini mempunyai kombinasi warna bulu menarik yang terdiri daripada warna hijau, kuning dan kemerah-merahan.

Cara penyediaan menu, Mata burung akan ditusuk dan dibutakan terlebih dahulu menggunakan benda tajam. Kemudian ia akan diberi makan secara paksa di dalam sangkar yang sempit sehingga tidak dapat bergerak.

Kerana lebihan makanan, badannya akan mengembang sehingga tiga atau empat kali ganda daripada ukuran biasa. Apabila dirasakan cukup sesuai, burung ini kemudiannya akan dilemaskan di dalam larutan arak. Selepas itu ia akan dibakar sehingga masak.

Cara memakannya pula ialah dengan mengunyah keseluruhannya termasuk bulu dan tulang-temulangnya sekali.

Foie Gras
Perancis

Foie Gras

Foie Gras bermaksud hati yang berlemak dan menu ini biasanya menggunakan hati itik atau angsa. Apabila sampai usia matang, angsa atau itik ini akan dikurung di dalam sangkar yang sempit. Kemudian, ia akan diberi makan jagung dan minyak secara paksa setiap hari sehingga hati haiwan ini mengembang enam kali ganda daripada ukuran biasa.

Cara memberikan itik-itik itu makan sangatlah sadis. Mulut itik atau angsa akan disumbat dengan getah paip, seterusnya jagung dengan campuran minyak sapi akan dituang secara paksa ke dalam sistem pencernaan.

Disebabkan sangkar yang sempit, itik atau angsa ini tidak dapat bergerak dan hanya menunggu masa untuk mati kerana terlebih makan.

Feng Gan Ji
Tibet/China

Feng Gan Ji

Secara literal, Fengg Gan Ji bermaksud 'ayam kering'. Perut ayam akan dibelah hidup-hidup. Isi perutnya dibuang dan dimasukkan dengan rempah ratus. Kemudian perut ayam itu akan dijahit semula dan dijemur sehingga kering. Apabila cukup tempoh, lauk tersebut akan dimasak mengikut cita rasa masing-masing. Ia dikatakan enak dibuat sate.

Dojo Tofu
Jepun

Dojo Tofu

Makanan ini diperbuat daripada tauhu dan ikan kecil. Bahan-bahan utama yang diperlukan ialah tauhu, beberapa ekor ikan kecil yang masih hidup dan air yang hendak dididihkan. Panaskan air sehingga mendidih. Kemudian masukkan tauhu bersama-sama dengan ikan-ikan tersebut. Air yang panas akan menyebabkan ikan-ikan kecil ini bertempiaran dan cuba untuk bersembunyi di dalam tauhu. Tetapi ia cuma mampu bertahan buat sementara waktu sahaja sebelum kesemua bahan-bahan tersebut masak dengan sempurna. Akhirnya, tauhu-tauhu ini akan dipenuhi dengan ikan-ikan yang cuba untuk menyelamatkan diri dan akan dihidangkan sebagai sajian istimewa.

Huo Jia Lu
China

Huo Jia Lu

Huo Jia Lu adalah hidangan keldai hidup. Cara penyediaannya ialah dengan mengikat kaki keldai terlebih dahulu. Kemudian keldai tersebut dibaringkan ke lantai dan tukang masak akan mengelar dan memotong badan keldai hidup-hidup!

Satu lagi cara lain yang sering digunakan dalam penyediaan hidangan ini ialah keldai disiram dengan air panas terlebih dahulu sehingga mati. Dagingnya yang empuk akan dihiris dan dipotong mengikut menu yang bersesuaian.

Anda pernah mencuba hidangan-hidangan kejam ini?

No comments:

Post a Comment